WCAG 2.2 – Wat is het en waarom is het belangrijk?

Auteur foto

Geschreven door Arjan Wendt (van trendt)

Wat is WCAG 2.2

In dit artikel

WCAG 2.2: wat moet je dáár nou weer mee? Dat je bij dit artikel terecht bent gekomen betekent waarschijnlijk dat je op de een of andere manier over WCAG 2.2 hebt gehoord. Maar wat is het precies, moet je er wat mee en zo ja: wat? Trigger alert: het is belangrijk, dus dikke kans dat je er wat mee moet. Je leest het in dit artikel!

Wat betekent WCAG 2.2?

Sinds de komst van de smartphone is de digitalisering van onze samenleving in een stroomversnelling terecht gekomen. Betalen kun je met je telefoon, autoschade meld je via de app van je verzekeraar en WhatsAppen kun je zelfs met je opa. Steeds meer dingen zijn zelfs alleen nog maar digitaal beschikbaar.

Superhandig, zolang deze digitale mogelijkheden goed toegankelijk zijn. En dat is waar WCAG om de hoek komt kijken: Web Content Accessibility Guidelines. Vrij vertaald: richtlijnen voor de toegankelijkheid van de inhoud van het internet.

En die 2.2? Dat staat voor het versienummer van de WCAG. Er zijn dus al eerdere versies geweest, waar je misschien nooit wat van hebt gemerkt. Wat versie 2.2 anders maakt dan de voorgaande versies ontdek je later in dit artikel.

Wat is WCAG 2.2?

Nu we weten wat het betekent, kunnen we kijken naar wat WCAG 2.2 inhoudt. In één zin samengevat is dat:

De nieuwste versie van de richtlijnen die het World Wide Web Consortium (W3C) heeft opgesteld om de toegankelijkheid van websites en de inhoud daarvan te verbeteren voor mensen met een beperking.

WCAG 2.2 is een vervolg op WCAG 2.1, dat al internationale richtlijnen bevat om websites toegankelijk(er) te maken voor mensen met een beperking, zoals:

  • fysieke beperking bijvoorbeeld mensen die moeite hebben met het gebruik van een muis, touchpad of touchscreen
  • visuele beperking blinden en slechtzienden
  • gehoorbeperking doven en slechthorenden
  • cognitieve beperking bijvoorbeeld mensen met leerproblemen, weinig concentratie of geheugenverlies
  • neurologische beperking bijvoorbeeld mensen met MS, epilepsie of de Ziekte van Parkinson

Alleen al in Nederland gaat dit in totaal om zo’n 6 miljoen mensen.

Wanneer gaat de WCAG 2.2 in?

De WCAG 2.2 wordt in de hele Europese Unie ingevoerd op 28 juni 2025. Op die datum moeten websites die in de landen van de Europese Unie staan geregistreerd voldoen aan de richtlijnen uit WCAG 2.2.

Wat houdt WCAG 2.2 in?

WCAG 2.2 is een uitgebreid pakket aan richtlijnen die ervoor moeten zorgen dat het internet toegankelijk is en blijft voor iedereen. Bij de beoordeling kan een website worden ingedeeld in drie niveau’s:

  1. Niveau A (laag)
  2. Niveau AA (middel)
  3. Niveau AAA (hoog)

Niveau A

Dit is het instapniveau met basale richtlijnen waar in principe elke website aan moet voldoen. Met andere woorden: voldoe je hier niet aan, dan is het tijd dat je aandacht gaat besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Voorbeelden van criteria voor een A-status zijn:

  • een alt-tekst meegeven aan je afbeeldingen, zodat screenreaders de inhoud kunnen beschrijven
  • overzichtelijke formulieren, waarbij het voor de gebruiker duidelijk is welke informatie in welk vakje moet worden ingevuld
  • het gebruik van semantische HTML bij de opbouw van je pagina. Denk bijvoorbeeld aan <h1>Titel</h1> voor een paginatitel of <ul>Tekst</ul> voor een unordered list

Niveau AA

Niveau AA is het middelste niveau en wordt daarom beschouwd als het standaardniveau. Commerciële websites en websites van overheden zouden dit niveau moeten kunnen aantikken.

Voorbeelden van criteria voor een AA-status zijn:

  • voldoende contrast tussen de tekst en de achtergrond. Helaas, geen groene letters op een geel vlak meer!
  • schaalbare tekstgrootte, waarbij de tekst tot 200% vergroot moet kunnen worden zonder dat de website onbruikbaar wordt
  • geen tekst als afbeelding: een tekst moet geplaatst zijn als tekst, en niet in een plaatje (tenzij er een logische verklaring voor is, bijvoorbeeld in een logo)

Niveau AAA

Ga je altijd voor het hoogst haalbare, dan is er speciaal voor jou de triple A-status. Wat is er dan extra aan niveau AAA ten opzichte van de andere niveaus? Bijvoorbeeld dit:

  • nog striktere voorschriften voor het contrast (heeft te maken met de verhoudingen)
  • teksten bij video’s: elke video op je website is voorzien van een transcript, zodat doven en slechthorenden de inhoud van de video ook meekrijgen
  • een waarschuwing of mogelijkheid tot verlengen bij het verstrijken van een tijdslimiet: denk aan formulieren die je binnen een bepaalde tijd moet invullen, een scherm dat binnen een bepaalde tijd verdwijnt of als een gebruiker bij inactiviteit automatisch wordt uitgelogd

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat niveau AAA voor veel websites een utopisch streven zal zijn. Niet getreurd: met een website op niveau AA bereik je in principe alle mensen met een beperking.

Waarom is WCAG 2.2 belangrijk?

De introductie van WCAG 2.2 is een belangrijke stap naar een internet dat voor iedereen toegankelijk is. Iedereen profiteert mee: de gebruiker omdat websites makkelijker in gebruik worden en de eigenaar van de website omdat deze een breder publiek bereikt.

Ik hoor je denken: waarin verschilt WCAG 2.2 dan van eerdere versies? Naast dat de richtlijnen verder zijn aangescherpt, heeft de Europese Unie aangekondigd dat er strenger gehandhaafd zal worden op het toepassen van WCAG 2.2. Waar eerdere versies vooral een adviserend karakter hadden en primair waren gericht op websites van overheden, wordt de WCAG 2.2 breder getrokken. In hoeverre de aangekondigde handhaving daadwerkelijk gaat leiden tot boetes moet natuurlijk nog blijken, net als bij de al eerder aangescherpte regels voor cookie- en privacymeldingen.

Voor wie geldt WCAG 2.2?

Gelden die voorschriften ook voor mijn website, denk je nu. Het antwoord is: waarschijnlijk wel. In principe moeten alle websites die gericht zijn op een openbaar publiek zich houden aan de WCAG 2.2.

WCAG 2.2 en Google / SEO

Google heeft als uitgangspunt om de meest relevante zoekresultaten als eerste te tonen aan gebruikers. Gebruiksvriendelijkheid van een website is één van de factoren die daarin meespeelt. Het zal dus niemand mogen verbazen als Google websites die slecht toegankelijk zijn lager gaat ranken. Dat is nu in feite al het geval, maar dat zal na de introductie van WCAG 2.2 alleen nog maar belangrijker worden. Wanneer je actief met een SEO-strategie bezig bent, is het dus raadzaam om je goed te verdiepen in de toegankelijkheid van je website.

Hulp nodig?

Misschien vraag je je nu wel af of jouw website wel voldoet aan WCAG 2.2, of misschien ben je zelfs wel in totale paniek. Niet nodig! Sowieso is er nog genoeg tijd om jouw website WCAG 2.2-proof te maken. Wil je dat ik even meekijk? Mail me gerust op arjan@trendt.nl, dan denk ik graag met je mee.

deel dit bericht.