Je website is een belangrijk onderdeel van je bedrijf. Zie het als een uitgebreid online visitekaartje dat potentiële klanten informatie geeft over jou, je bedrijf, producten en diensten. Een website moet er daarom goed verzorgd uitzien. Maar alleen een mooie website levert je geen klanten op. Wat dan wel?
In dit artikel geef ik je een aantal tips.
1. Zorg dat je vindbaar bent in Google
Als je website niet goed vindbaar is in Google, dan zullen potentiële klanten deze waarschijnlijk niet vinden. Er is niemand die ’s ochtends wakker wordt en spontaan op de naam van je bedrijf Googelt. Zorg er daarom voor dat je website is geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO). Dit komt er in het kort op neer dat je de juiste zoekwoorden gebruikt in webteksten en titels.
2. Bied relevante inhoud aan
Dat die ene knop op de homepage in jouw lievelingstint blauw moet, zal voor je eigen gemoedsrust superbelangrijk zijn. Maar het gaat de bezoeker vooral om de inhoud van je website. Zorg er daarom voor dat de content op je website van hoge kwaliteit is en relevant is voor je doelgroep. Onder content valt bijvoorbeeld:
- blogs
- artikelen
- nieuwsberichten
- productbeschrijvingen
- afbeeldingen
- podcasts
3. Gebruik de juiste call-to-actions
Call to action betekent letterlijk: oproep om actie te ondernemen.
Call-to-actions kunnen zijn:
- het invullen van een contactformulier
- het aanvragen van een offerte
- het achterlaten van een telefoonnummer
- het inschrijven voor een nieuwsbrief
- het downloaden van een app
De meeste mensen doen weinig uit zichzelf. Voordat een potentiële klant tot een bepaalde actie overgaat, heeft hij of zij vaak een aanmoediging nodig. Aan jou de taak om ervoor te zorgen dat er op je website duidelijke call-to-actions staan. Dan weten bezoekers precies wat je van ze wilt.
4. Gebruik social media
Een sterke aanwezigheid op social media is een goeie manier om je website te promoten en in contact te komen met potentiële klanten. Bouw een fanclub op en deel met hen berichten die op je website staan, of bied bijvoorbeeld je producten of diensten regelmatig aan.
5. Zorg voor een goede gebruikerservaring
Een goede website is gebouwd vanuit de behoeften van een gebruiker. En dus niet vanuit de behoeften van een webdesigner die even los wilde gaan. De gebruikerservaring noemen we ook wel de user experience (UX). In het Engels klinkt tenslotte alles beter. User experience komt er op neer dat bezoekers makkelijk moeten kunnen vinden wat ze zoeken.
6. Blijf je website doorontwikkelen
Geloof me: een website is nooit af. Blijf ‘m daarom doorontwikkelen! Niet alleen is het belangrijk om de content up-to-date te houden, ook de behoeften die gebruikers hebben kunnen van tijd tot tijd verschillen. Geef je bezoeker voldoende redenen om regelmatig terug te willen keren op jouw website.
7. Test en optimaliseer
Heel belangrijk: test je website regelmatig! Werkt alles nog naar behoren? Zijn er geen dooie linkjes? Vraag af en toe eens een testpanel (kan gewoon je vriendengroep of familie zijn) om vijf tot tien minuten door te brengen op je website en vraag wat ze opvalt. Of geef ze een opdracht mee om te kijken hoe snel ze hebben gevonden wat jij bedoelt.
Wil je dat ik eens je website analyseer? Dat doe ik gratis en vrijblijvend (echt waar!). En eerlijk. Als ik denk dat ik iets voor je kan betekenen, doe ik je graag een aanbod. De rest bepaal jij. Vraag hier jouw websiteanalyse aan.